دوشنبه، بهمن ۱۷، ۱۳۸۴

بتی فرایدن بنیان گذار سازمان زنان آمریکا امروز درگذشت


بتی فرایدن(Betty Friedan) امروز در سن 85 سالگی مرد
بتی فرایدن فمینیست آمریکایی و بنیان گذار سازمان زنان آمریکا امروز به علت نارسایی قلبی در گذشت. او در این سازمان برای مساوات، سقط جنین، مرخصی زایمان و دستمزد یکسان، که برای آن زمان موضع گیری هایی افراطی بود، مبارزه کرد.

او در پر فروش ترین کتابش " راز گونگی زنانه" (The Feminine Mystique) می گوید: راز گونگی زنانه حواله ء خریدی قلابی است که جامعه به زنان می فروشد، تا خواسته هایشان تحقق نیابد.
او در 4 فوریه1921 در ایلی نویز آمریکا متولد شد. در 1942 از کالج اسمیت در رشتهء روان شناسی فارغ التحصیل شد و یک سال در دانشگاه برکلی کار کرد و بعد به نیویورک رفت.
تا سال 1947 که با کارل فرایدن ازدواج کرد(1962 جدا شدند)، مشاغل مختلفی داشت. پس از ازدواج ده سال خانه دار بود و به عنوان خبرنگار مستقل برای مجله ها کار می کرد.
در سال 1957 پرسشنامه ای برای همکلاسی های کالج اسمیت فرستاد و از آن پرسشنامه ها نتیجه گرفت که بسیاری از دوستانش، مثل خود او، از وضعیت زندگی شان به شدت ناراضی اند. با برنامه ریزی و پشتکار جدی موضوع را دنبال کرد. پرسشنامه های مشروح تری ساخت، مصاحبه کرد و نتایج را با روان شناسان مطرح کرد . همهء آن چه را که به دست آورده بود به علاوهء تجربیات شخصی خودش در کتاب مشهورش The Feminine Mystique چاپ کرد. عنوان کتاب اصطلاحی است که برای " مشکلی که اسم ندارد" درست کرده است. یعنی احساس فردی ِبی ارزشی ناشی از قبول یک نقش از پیش تعیین شده که مستلزم آن است که هوش، اقتصاد و عواطف زنان متکی بر شوهرانشان باشد.

برای پیدا کردن اطلاعات فوق، مجبور شدم کوه بکنم. بریتانیکا هم جلویش سپر داشت!

هیچ نظری موجود نیست: